Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου 2013

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΥΡΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΔΥΣΗ



Κάθε αυτοδύτης ή αυτοδύτρια ξέρει ότι όταν πάει για κατάδυση τις περισσότερες φορές χρειάζεται να ουρήσει. Οποιος ή όποια ισχυρίζεται ότι ποτέ δεν ούρησε στη στολή του είτε λέει ψέματα ή έχει πολύ λίγες βουτιές στο ενεργητικό του/της. Το νερό αποτελεί το 40 έως 75% του βάρους του σώματος, ένα ευρύ φάσμα λόγω επιμέρους περιεκτικότητας σε λίπος και το ποσοστό του συνολικού βάρους. Οι σκελετικοί μύες είναι πάνω από 75% νερού. Το δέρμα είναι πάνω από 70%. Καρδιά, πνεύμονες και νεφρά είναι 80%. Το λίπος είναι μόνο το 10% νερού. Ως εκ τούτου το νερό ανέρχεται σε ένα πολύ μικρότερο ποσοστό του συνολικού σωματικού βάρους σε παχύσαρκα άτομα σε γενικές γραμμές. Το βάρος του σώματος σε κανονικά νεαρά ενήλικα αρσενικά είναι 60 με 70% νερό ενώ σε κανονικά νεαρά ενήλικα θηλυκά είναι στο 50 έως 60%. Κατά μέσο όρο οι γυναίκες έχουν ένα υψηλότερο ποσοστό λίπους σώματος από τους άνδρες. Η ποσότητα του νερού στο σώμα πρέπει να διατηρείται μέσα σε ένα αρκετά στενό εύρος. 

Παίρνουμε νερό από τρεις κύριες πηγές. Η καθημερινή τροφή παρέχει περίπου 1.000 ml, πίνουμε περίπου 1.200 ml και ο μεταβολισμός παράγει ακόμα 350 ml. Όταν τα τρόφιμα μεταβολίζονται τα κύρια προϊόντα των αποβλήτων είναι το νερό και το διοξείδιο του άνθρακα. Σε ένα κανονικό κύκλο χάνουμε νερό από τα ούρα (1500 ml), τα περιττώματα (100 ml), μέσα από το δέρμα (600 ml) και τους πνεύμονες (350 ml). Οι πνεύμονες υπερπληρώνουν πάντα τον αέρα με νερό πριν να φτάσει στις κυψελίδες και ως εκ τούτου αν αναπνέουμε ξηρό αέρα (όπως από τις φιάλες μας σε μια κατάδυση) περισσότερο νερό απαιτείται για την υγρασία του αέρα. Όταν η παραγωγή νερού είναι αυξημένη η πρόσληψη μας πρέπει να αυξηθεί για να αποφευχθεί η αφυδάτωση. Κατά την ακραία άσκηση σε θερμό περιβάλλον η πρόσληψη θα πρέπει να υπερβαίνει τα 15 λίτρα την ημέρα για να διατηρηθεί μια ισορροπία. Η παραγωγή ούρων λοιπόν είναι αναπόφευκτη. Οταν τρώμε και αφομοιώνουμε την πρωτεΐνη απο τις τροφές παράγεται άζωτο ως προϊόν των αποβλήτων της καύσης και θα το εξαλείψει η ουρία στα ούρα μας. Τα νεφρά μας μπορούν να επικεντρωθούν σε περιορισμένο βαθμό στα ούρα μας ενώ λίγο νερό χρησιμοποιείτε για την αραίωση της ουρίας έτσι ώστε να μπορούμε να ουρήσουμε. Ωστόσο, εάν πάσχουμε από χρόνια συγκέντρωση ούρων διατρέχουμε τον κίνδυνο σχηματισμού πέτρας στα νεφρά γι' αυτό πρέπει να πίνετε πάντα αρκετό νερό για να κρατήσετε τα ούρα σας αραιωμένα.

Ούρηση και βαρύτητα
 

Γιατί παράγουμε μεγαλύτερη ποσότητα ούρων όταν πάμε για κατάδυση; Οταν μπαίνουμε στο νερό η επίδραση της βαρύτητας εξαλείφεται. Η βαρύτητα προκαλεί συνήθως ένα ισχυρό ποσοστό αίματος να παραμείνει στα πόδια και τα χέρια μας. Οταν είμαστε μέσα στο νερό αυτό το αίμα κινείται πίσω στην περιοχή του στήθους. Ο οργανισμός μας αισθάνεται αυτή την αύξηση του όγκου του αίματος στο στήθος και την ερμηνεύει σαν συγκέντρωση αίματος / νερού. Στέλνει ένα μήνυμα προς τα νεφρά μας να απαλλαγούνε από αυτό το επιπλέον νερό. Συνεπώς τα νεφρά μας παράγουν περισσότερα ούρα και πρέπει να ουρήσουμε. Ενας δεύτερος λόγος που θέλουμε να ουρήσουμε όταν βουτάμε είναι λόγω των αποτελεσμάτων του κρύου. Στο κρύο το σώμα μας προσπαθεί να διατηρήσει θερμότητα επιτρέποντας στα χέρια και τα πόδια να γίνουν πιο κρύα. Το αίμα προχωράει από τα χέρια και τα πόδια μας για να διατηρήσει το στομάχι, το στήθος και το κεφάλι, να κρατήσει τα ζωτικά όργανα σε αυτούς τους τομείς ζεστά για να λειτουργούν κανονικά. Και πάλι ο οργανισμός μας αισθάνεται την συγκέντρωση του αίματος στο στήθος και στέλνει ένα μήνυμα προς τα νεφρά μας να παράγουν περισσότερα ούρα.

Πληροφόρηση - Παραπληροφόρηση

Πολλοί δύτες γνωρίζοντας ότι θα είναι κρύο το νερό κατά τη διάρκεια μιας κατάδυσης καταναλώνουν ζεστά ροφήματα εκ των προτέρων σε μια προσπάθεια να μείνουν ζεστότεροι στην κατάδυση. Αυτό το επιπλέον υγρό θα εξαλειφθεί κατά τη διάρκεια της κατάδυσης με αποτέλεσμα την ανάγκη για περισσότερη ούρηση. Πιο ενημερωμένοι δύτες καταναλώνουν διεγερτικά όπως καφεΐνη, ζεστή σοκολάτα, αναψυκτικά τύπου κόλα, τσάι πριν από μια βουτιά. Ξέρουν ότι αυτές οι ουσίες αυξάνουν το βασικό μεταβολικό ρυθμό του σώματος και οδηγούν σε μεγαλύτερη παραγωγή θερμότητας. Θα είναι θερμότεροι κατά τη διάρκεια της κατάδυσης αλλά οι ουσίες σε αυτά τα ποτά τυπικά έχουν ως αποτέλεσμα την παραγωγή περισσότερων ούρων. Για άλλη μια φορά υπάρχει η επιθυμία και η ανάγκη για ούρηση κατά τη διάρκεια της κατάδυσης. Εντελώς ανενημέρωτοι δύτες πίνουν αλκοόλ πριν από την κατάδυση. Ο καθένας που καταναλώνει αλκοόλ ξέρει ότι αυτό οδηγεί σε αυξημένη παραγωγή ούρων. Αν το αλκοόλ καταναλώνεται κοντά στην ώρα της κατάδυσης η παραγωγή ούρων θα συμβεί κατά την διάρκεια της κατάδυσης.  

Επίλυση Προβλημάτων

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους
οι δύτες επιχειρούν να αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα. Κάποιοι σκόπιμα αφυδατώνονται πριν πάνε για καταδύσεις. Αυτό θα είναι αποτελεσματικό στην μείωση της ποσότητας των ούρων που παράγονται κατά τη διάρκεια της κατάδυσης αλλά είναι μια πολύ κακή ιδέα. Η αφυδάτωση είναι ένας σημαντικός παράγοντας κινδύνου για την ασθένεια της αποσυμπίεσης. Κάποιοι δύτες απλά ουρούν μέσα στις στολές τους. Αυτό έχει το πρόσθετο πλεονέκτημα ότι σε κάνει να νιώθεις λίγο θερμότερος κατά τη διάρκεια της κατάδυσης. Θυμηθείτε να ξεπλένετε τη στολή σας καλά μετά την κατάδυση και περιοδικά να την πλένετε με απορρυπαντικό


Ο Δρ Κ. David Sawatzky (SC, CD, BMedSc, MSc, MD) είναι ειδικευμένος καταδυτικός γιατρός και σύμβουλος στο Υπουργείο Αμυντικής Έρευνας και Ανάπτυξης του Τορόντο. Υπήρξε αξιωματικός στο επιτελείο στρατού στην υπερβαρική ιατρική και αργότερα ιατρικός λειτουργός στο Garrison Support. Είναι μέλος και επιστημονικός σύμβουλος της IANTD από το 2000, ενώ είναι ενεργός σπηλαιοδύτης, δύτης trimix και κλειστού κυκλώματος. Κατέχει τον τίτλο εκπαιδευτής εκπαιδευτών.

Ελλήνισε και απέδωσε: Κώστας Ανδρεάδης